Motivatia teologica a pictarii icoanelor

       Temeiul e cel mai important pentru icoana in crestinism este faptul intruparii lui Dumnezeu. Marturisirile Sfintei Scripturi ne arata drumul planului lui Dumnezeu, de la fagaduinta la implinire. El se face cunoscut lui Moise in rugul aprins ca Dumnezeul lui Avraam, Isaac si Iacob, dar desi este nevazut, isi arata puterea in toate.
       Desi poporul ales era inconjurat de popoare care si-au creat chipuri de zei, ca idoli, Dumnezeu cere poporului sau o credinciosie exclusiva fata de El: "Sa nu ai alt Dumnezei afara de Mine. Sa nu-ti faci chip cioplit, nici asemanarea a ceva ce este in cer sus, sau pe pamant jos sau in apa sub pamant. Sa nu te inchini acelora si sa nu slujesti lor, caci eu, Domnul Dumnezeul tau sunt un Dumnezeu care nu rabda aceasta, care vede vina parintilor in copii, in al treilea si al patrulea neam al celor ce ma urasc. " (Iesire 20, 3-5)
       "Nu uita ziua cand ai stat in fata Domnului Dumnezeului tau in Horele ... Tu ai venit si ai stat sub munte, iar muntele ardea cu foe pana la cer, incolo era intuneric, ceata si vifor. Dumnezeu a vorbit catre voi in mijlocul focului. Sunetul cuvintelor 1-ati auzit, dar chip n-ati vazut.
       El v-a vestit voua legea sa, pe care v-a poruncit sa o tineti, zece porunci, si le-a scris pe 2 table de piatra... .
Luati seama la voi pentru fericirea vietii voastre; voi n-ati vazut in ziua in care  Domnul a grait catre voi in Horele din foe, nici un chip.
       De aceea sa nu savarsiti faradelege si sa va faceti vreun idol, nici asemanare vreunui chip, fie el barbatesc sau femeiesc, chipul vreunui animal cu 4 picioare, de pe pamant, sau al vreunei fiinte inaripate care zboara sub cer, sau chipul vreunui animal care se taraste pe pamant sau chipul vreunui peste care traieste in apa sub pamant.
       Cand iti indrepti privirile tale la cer sa vezi soarele, luna si stelele si toata podoaba cerului, sa nu te lasi ispitit si sa nu te inchini lor si sa slujesti lor. Domnul Dumnezeul tau le-a impartit pe ele tuturor popoarelor de sub cer. Iar pe voi v-a luat si v-a scos Domnul din cuptorul de foe al Egiptului, caci voi sunteti ai lui... " (A doua lege, 4,10, urmare)".
       Doar Dumnezeu care nu poate fl cuprins in nici un chip, voieste sa se arate lui Moise de deasupra acoperamantului de aur al scrinului, care este partea cea mai sfanta a cortului pe care tot Dumnezeu I-a zis lui Moise sa-1 faca ba chiar si chipurile de heruvimi turnate de aur.
       "Pregateste apoi un acoperamant din aur curat, de 2 coti si jumatate de lung si de un cot si jumatate de lat. Pregateste 2 heruvimi turnati din aur si-i pune la cele 2 capete ale acoperamantului. Fetele lor sa fie una catre cealalta, aplecate spre acoperamant...
       Acolo ma voi arata tie de deasupra acoperamantului, care e asezat deasupra sicriului, din locul dintre cei doi heruvimi." (Iesire 25,17 urmare)
Imaginile au fost date de insusi Dumnezeu, in cortul marturie prin heruvimii de pe perdeaua ce desparte Sfanta Sfintelor si in Sfanta Sfintelor pe capetele acoperamantului.
       Dar "dupa ce Dumnezeu a grait in multe randuri si in multe feluri, mai inainte parintilor prin prooroci, in zilele acestea mai de pe urma ne-a grait noua prin Fiul, pe care L-a pus mostenitor peste toate si prin care a facut veacurile. Acesta fund
stralucirea slavei sale si chipul fiintei sale, caci  toate cu cuvantul puterii sale, dupa ce a savarsit curatirea pacatelor noastre, a sezut de-a dreapta maririi intru cele inalte." (Evr 1,1)
       "La Buna-Vestire s-a pus temei acelei vederi pe care oamenii o vor vedea.
       Temeiul iconografiei crestine sta in intruparea Mantuitorului cand Maica Domnului a zis: "lata roaba Domnului". 
       "Icoana nu e copia fidela a realitatii din lumea aceasta, nu este nici un portret, nici fotografie, ea este imaginea prototipului si simbolul unei creaturi duhovnicesti mantuite prin credinta in intruparea lui Hristos, ea reda chipul lui Dumnezeu reflectat in creatie si restabilit in frumusetea si curatia lui originara, prin Hristos."
       Referiri la primele reprezentari ale Mantuitorului au fost gasite la scriitori bisericesti ca Sf. Irineu de Lyon (+202) care aminteste de un ordin dat de Pilat Conform caruia cerea sa i se faca un portret al lui Hristos in culori. O alta marturie este cea a lui Eusebiu din Cesareea (sec. IV) despre portrete ale lui Iisus si unora dintre Apostoli.
       Toate in care se mentioneaza despre portrete ale Mantuitorului, este si eel al istoricului Eusebiu al Cezariei in care se descrie cum regele Alegar primeste de la Mantuitor, portretul sau nefacut de mana, portretul Mantuitorului fiind imprimat pe o panza, doar prin simpla atingere de fata sa.
       Un alt portret asemanator este "icoana de pe mahrma Sf. Veronica", panza cu care Mantuitorul Si-a sters fata pe drumul Calvarului. Icoanele achiropiite s-au inmultit in lumea crestina, iar una dintre cele mai celebre este Sf. Chip (Mandylion) din sec XII, aflat la Tretia Kov, moscova, sau in versiunea Mandylion (Sf. Mahrama) sau Kramion (Sf. Caramida).
       In aceeasi situatie se afla si Sf. Giulgiu de la Torino, in care se presupune ca a fost infasurat trupul Domnului, pus in mormant dupa coborarea de pe Cruce. Imaginea in negativ a Sf. Trup a fost imprirnata pe aceasta panza, atat pe partea din fata cat si pe parte din spate. Figura Mantuitorului corespunde infatisarii iconografice traditionale.
       Documente literare care contin descrierea infatisarii fizice a Mantuitorului sunt o dovada a realitatii existentiale a Mantuitorului, alaturi de icoanele achiropiite. Unul dintre texte ii este atribuit epistolei Sf. loan Damaschin catre imparatul Teofil (sec IX). Aici Mantuitorul apare ca fiind "de statura inalta, cu sprancene pline, ochii placuti, cu nas drept, cu parul cret de culoare eleganta, cu barba neagra, cu fata de culoarea graului, dupa asemanarea Maicii Sale, cu degete lungi, cu voce sonora, placut la vorbire, bland, linistit, rabdator, aratand insusirile virtutiilor prin care se arata ratiunea Sa dumnezeiasca."
       "Istoria eclesiastica" (cap. 40) a invatatului bizantin Nichifor Callist este un alt document portretistic al Mantuitorului, dar acest document apartine unui text istoric recunoscut: " Icoana fizionomiei Domnului Nostru Iisus Hristos, dupa cum am auzit de la cei vechi, a fost asa incat cu greu se poate exprima in cuvinte. Iisus a avut un chip desavarsit si vioi, ager, statura corpului I-a fost in total de sapte palme, a avut parul blond si nu foarte des, intrucatva incretit, sprancenele negre, nu tocmai incovoiate; din ochii albastri se arata un har negrait. Avea ochii ageri si nasul lung, barba blonda, nu prea lunga, cu parul capului lung, caci foarfece nu a umblat pe capul Sau si nici mana omeneasca, afara de a Mamei Sale, in pruncie. Grumazul, usor plecat in jos, incat nu era de o stare prea ridicata si inaltata a trupului. Fata o avea de culoarea graului, nici rotunda, nici ascutita, ci cum era a Maicii Sale, inclinand putin in jos si putin rosiatica, aratand seriozitate si intelepciune, impreunand cu bunatatea si o blandete lipsita de manie. Si intru toate a fost cu totul asemanator dumnezeiestii si neprihanitei Sale Maici."
       Aceste texte isi au veracitatea in Evanghelii, dupa aspectul impresiei generale. Intrucat conducerea suprema a bisericii este Sinodul, la Sinodul VII ecumenic de la Niceea (787) s-a stabilit "Cinstirea icoanei trece la prototip si eel ce se inchina icoanei, se inchina persoanei celui pictat."
       Aceeasi conducere a hotarat la Sinodul de la Constantinopol, de la 869 - 870 ca icoanele domnului si a Sfintilor sunt semne pe drumul Bisericii ale nazuintei spre deplina vedere a fetei lui Dumnezeu, la sfarsitul zilelor: "Noi stabilim: icoana lui Iisus Hristos, Domnul nostru, Izbavitorulsi Mantuitorul tuturor, trebuie cinstita in acelasi
mod ca si Cartea Sfintelor Evanghelii. Caci precum prin cuvintele alcatuite din silabe, care sunt predate in carte, dobandesc toti mantuirea, la fel se bucura toti, cei invatati si cei neinvatati, spre folosul lor, de ceea ce au in fata ochilor prin puterea de reprezentare a culorilor. De aceea se cuvine sa li se acorde icoanelor, potrivit unei judecati rationale si pe temeiul traditiei celei mai vechi cinstire si inchinare pentru demnitatea lor care se refera la prototipul si deriva din acela, asa cum se acorda Sfintei  Cartia Sfintei Evanghelii si chipul Preacinstitei Cruci. Cel ce nu cinsteste deci icoana lui Hristos, a mantuitorului, acela nu va vedea nici fata Sa cand se va intoarce in slava Sa parinteasca pentru a fi slavit si a slavi pe sfintii Sai, ci va ramane afara, departe de comuniunea si de lumina Sa. Noi zugravim si icoana Maicii Sale neprihanite, a Nascatoarei de Dumnezeu Maria si icoanele Sfintilor ingeri, asa cum ii arata Sfanta Scriptura in cuvintele ei. Dar cinstim si veneram si icoanele Apostolilor vrednici de slava, a Proorocilor, a Mucenicilor si a sfintilor barbati, ba si icoanele tuturor Sfintilor. Si cine nu primeste aceasta asa, sa fie scos de la Tatal si de la Fiul si de la Sfantul Duh.". 
       Icoana este un chip, o reprezentare, dar nu orice chip si orice reprezentare, ci un chip reprodus dupa criterii precise, impuse nu numai de regulile artei si ale culturii, ci, mai ales, de doctrina Bisericii. Icoana este, asadar, unul din aspectele Revelatiei divine si ale comuniunii noastre cu Dumnezeu. Cand privesti o icoana, uiti de lumea in care traiesti. Icoana nu este doar o imagine frumoasa - precum modelele lui Rafael, care nu te tree in alta lume.
       Rolul icoanei nu este doar informativ, didactic sau estetic, ci si formativ.
       Ca sa realizezi o icoana cu adevarat frumoasa, trebuie sa fii tu frumos pe dinauntru (arta rugaciunii). Cu cat o arta e mai goala pe dinauntru, cu atat striga mai mult pe dinafara, ceea ce inseamna ca ea nu reda ceva nou, ci imbogateste formele vechi.
       Frumusetea icoanei este interioara si isi are izvoral in arhetipul ei.
Icoanele se alia la limita dintre lumea senzoriala si lumea spirituala: ele sunt reflectarea celei de- doua in prima, dar si calea de acces de la prima la a doua. Icoana este o fereastra deschisa intre pamant si cer.
       "Hristos nu a poruncit nicaieri sa scriem, nici macar eel mai neinsemnat cuvant. Si totusi chipul sau a fost conturat de Apostolii Sai si pastrat pana astazi. Or, ceea ce este pe hartie, este reprezentat in icoane prin diverse culori sau printr-un alt material."
       Sfantul loan Damaschin spune: "daca tu ai inteles ca Cel Netrupesc s-a facut om pentru tine, atunci, evident ca poti sa reprezinti chipul sau omenesc. Fiindca Cel Nevazut s-a facut vizibil luand trup omenesc poti s-a infatisezi chipul Cel pe care L-au vazut. Pentru ca Cel care nu are nici trup, nici forma, nici cantitate, nici calitate, care depaseste orice marime din cauza desavarsirii naturii Sale, Cel care avand natura dumnezeiasca, a luat credinta robului, si-a restrans cantitatea si calitatea si s-a imbracat cu trasaturi omenesti, sapa in lemn si prezinta spre contemplare pe Cel care a voit sa se faca vizibil", caci mai zice: "Eu nu ma inchin materiei, ci ma inchin Creatorului materiei, care s-a facut pentru mine materie si a primit sa locuiasca in materie si a savarsit prin materie mantuirea mea".
       Conform lui Michel Quenot in lucrarea sa "Icoana - fereastra spre absolut": "adevaratii iconografi nu reprezinta realitatea exterioara ca atare, ci realitatea spirituala, care este adevarul prin excelenta", iar "icoana este rodul unei munci indelungate care cere rabdare, experienta si talent. In icoana, materia este asa cum a planuit-o Dumnezeu, incat toate materialele si ingredientele provin din lumea minerala, vegetala sau animala".
Icoana respecta anumite canoane atat stilistice cat si iconografice.
       Plotin a emis principii ale artei care sunt intalnite in iconografie si anume: perspectiva inversa si raionata, unde punctul de fuga este in interiorul privitorului, si lipsa unei surse de lumina clara. De aceea nu avem nici umbre, pentru ca in icoana nu intalnim lumea naturala, ci lumea zilei a opta.
       Cromatica este la antopodul celei fausiste. Curentul fausist apare in 1905 si aici se foloseau culorile direct din tub.
       Daca Fidias avea proportiile in operele sale 1/7,5 si 1/8, Plotin are 1/16.
       Michel Quenot in "Icoana - fereastra spre absolut" ne descrie de ce sfantul reprezentat in icoana nu este realizat in stilrealist, ci este transfigurat: "... numai chip omenec transfigurat prin mutilatie dumnezeiasca poate dreptul sa fie o icoana sfanta. In icoana trupul este mai lung de zece ori decat capul. ... Ochii, mari si insufletiti dau marturie cu privire la Sfanta Scriptura: "Ochii mei sunt pururea spre Domnul" (Psalmi 24,15) "caci ochii mei au vazut mantuirea Ta" (2,30)". Ei s-au deschis spre sublim si spre vederea lui Hristos.
       Studierea restului fetei include fruntea, nasul, urechile, gura si obrajii brazdati de riduri adanci la asceti, calugari si episcopi. Fruntea, bombata si foarte inalta adaposteste forta duhului si intelepciunea, nedespartite de iubire. Nasul, alungit si subtire scoate in evidenta nobletea. ... Gura, parte senzuala prin excelenta, este totdeauna foarte fina, are un desen foarte geometric care inlatura orice senzualitate. Ea ramane mereu inchisa, deoarece contemplatia postuleaza linistea,... gura de forma redusa arata, dupa Sfantul Chiril al Ierusalimului (+ 307), ca "trupul nu mai are nevoie de hrana pamanteasca pentru a trai, pentru ca a ajuns o minune dumnezeiasca" (Cateheza 18, pag. 33, col. 613).
       Urechile, create pentru a auzi poruncile lui Dumnezeu, s-au interiorizat, iar zgomotul lumii nu mai ajunge la ele. Ele isi concentreaza atentia asupra glasului interior. Chiar si sub barba uneori stufoasa se gaseste o barbie energica.... Sfintii Parinti socotesc simturile drept porti ale sufletului..., trupurile, in nemiscarea lor, nu sunt niciodata statice, iar infatisarea lor teapana scoate mai mult in evidenta dinamismul vietii interioare pe care o vadesc ochii arzatori si increzatori.
       Aceasta este reprezentarea unui trup supus duhului, dupa cuvantul Scripturii: "Sa taca tot trupul" (Zaharia 2,17) ca sa se arate Cel Prea Inalt.
       ... Degetele, peste masura de lungi, ca si trupul, adesea foarte slab, arata cat se poate de bine dematerializarea si dezvaluie fluxul unei intensitati spirituale care tasneste din toata fiinta. Aureola din jural capului simbolizeaza raza de lumina dumnezeiasca care-1 lumineaza pe eel ce traieste in apropierea lu Dumnezeu. Icoana vrea sa arate efectul lucrarii Duhului Sfant asupra omului... printr-un fel de asemanare dumnezeiasca.
Marimea unui personaj se determina in functie de valoarea si de semnificatia sa, incat un personaj aflat in picioare in partea din spate este marit in comparatie cu eel care se gaseste in planul din fata, ... in icoane totul se desfasoara in prim plan.
       In icoana numai personajele care nu au ajuns la sfintenie apar din profil.
       Fondul auriu al icoanei este insasi lumina cereasca, lumina transfigurarii.
       In ceea ce priveste materia din care este facuta icoana, este firesc sa provina din natura, sa fie un element viu si nu unul mort creat de mana omului, cum ar fi plasticul, zidaria sau chiar sticla.
       Semnul este prin excelenta un simbol al materiei. "Inainte de crestinism, crucea a avut un sens injositor, dar tocmai de aceea a fost aleasa a Mantuitorului ca instrument material al jertfei Sale, pentru a ridica si transforma injosirea, ocara si blestemul omenirii cazute in pacat, conform Sfantului Apostol Pavel, care zice ca: "Dumnezeu le-a ales pe cele nebune ale lumii ca sa rusineze pe cele intelepte" (I Cor. 1.27)".   De aceea este cu atat mai relevant suportul de lemn al icoanei, cu cat insusi Mantuitorul prin jertfa de pe cruce 1-a sfintit.
       Arta icoanei nu este o misiune. A fi iconar este un dar de la Dumnezeu, caci cinstirea care se da chipului trece la ptototip, iar materia icoanei nu este cinstita in sine, ci ea, materia, este doar un mijloc foarte transparent, prin care exprimam cinstirea fata de persoana pictata pe lemn, si in acelasi timp un mediu capabil sa transmita harul.

HOME        PREZENTARE         EVENTS         CONTACT         
Laura Art
 
@ 2008 Copyright  Laura Art                                                                                                                                                        Administrator: Cosmin Flore